Den lille filosofen

I helgen var vi i Dalsland och njöt i farmor o farfars stuga. Helt plötsligt, mittemellan morotstuggorna, säger sonen, efter ordentligt övervägande: "Pappa, du får väl inte äta morot, för du är allergisk?" Näe...det har du helt rätt i Pontus. "Du får bara äta sånt som har varit i ugnen ju". Jo, det stämmer. "Pappa, jag tycker synd om dig...!"
Vilken empati....

Senare på kvällen när vi låg ute i den mörka kvällen i en varm badtunna och tittade på stjärnorna, så pratade vi kring vad de olika stjärnorna hette. Jag är inte så väldigt intresserad av astrologi och sånt, men jorå, Karlavagnen den kan jag både namnet på och även placering, så jag lärde min son ALLT jag kan och han upprepade sedan för alla som kom ihoppande i tunnan, att där uppe är vagnen och björnen (okej då, jag kunde att lilla, eller om det är stora, Björn också finns där någonstans). Pontus hittade även en stjärna som lös väldigt starkt och den namngav han till "Farmorofarfarstjärnan". Vidare gav vi oss in på stjärntecken och vi gick igenom vad alla var födda i för tecken och vi såg samtidigt på hur månen förflyttade sig över himlen. Efter en stund utbrister Pontus: "Mamma, jag vill inte va ett djur och ingen ur!!!" Han är nämligen född i Vädurens tecken. Klart att man funderar när det handlar om så allvarliga saker.

Frågan kring månens vandring blev aldrig löst....hur lång tid tar det för månen (eller om det är jorden) att förflytta sig ett helt varv runt varandra? Borde vara en månad, men det gick så fort mellan talltopparna så vi blev lite paffa. Någon som vet mer om dessa funderingar, vänliga kontakta vederbörande?!
Vet att min morbror har stenkoll på sånt här, han kan t.o.m räkna ut exakt hur många dagar man är, i huvudet...

Tyvärr inga bilder från vårt härliga kvällsbad under den öppna himlen, men min beskrivning kanske säger mer än en bild den här gången....


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marmin

VARJE DAG SKER SMÅ UNDER - men så lätt det är att ta dem för givet!

RSS 2.0