Dagis/Förskola

Med risk för att sätta igång en av alla diskussioner som jag haft inom etta äme tidigare så kan jag bara inte strunta i att citera min son. Detta inlägg kommer jag att dedikera till min kära svärfar, som är en av få jag känner som verkligen arbetat med att lära sig de olika begreppen inom barnomsorgens kluriga värld :) År 1998 bytte man från att kalla det som barnen befann sig på dagarna på från Daghem till Förskola. Ordet "dagis" har varit en förkortning på Daghem och numera används det ändå flitigt trots att det ju heter Förskola sedan 13 år tillbaka. När man sedan slutat i förskolan, så går man vidare till Förskoleklass. Många begrepp och lite rörigt, men i vår famij har vi valt att inte använda ordet "dagis" eftersom det inte finns någonting som heter så. Våra barn säger därför förskola och detta har vi även lyckats få folk i vår omgivning att förstå. Pontus har vid ett flertal tillfällen sett oerhört frågande ut när någon frågar om han haft det kul på dagis eller vad han har gjort på dagis. Vid några tillfällen har han sagt att "jag går inte på dagis, det heter förskola" och det är ingenting vi tragglat med honom utan för honom är det självklart. Häromdagen så kom iallafall den underbaraste kommentaren av dem alla: " När någon säger dagis, så blir jag så rysligt arg, det heter ju faktiskt förskola". Vem vill mucka med en sådan grabb?


Kommentarer
Farmor

Man brukar ju säga att äpplet faller inte långt från trädet. Eller... små grytor har också öron. Två mycket lämpliga ordspråk i sammanhanget - tycker jag. Vad kul att du kommit igång med träning. Vi är nog snart på gång vi osså. Vi kanske kan sporra varandra.

2011-08-16 @ 18:29:03


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marmin

VARJE DAG SKER SMÅ UNDER - men så lätt det är att ta dem för givet!

RSS 2.0