Namnfråga och äggvitor

Moa har haft feber och varit hemma igår coh idag. För att vara lite jämställda så delade jag och Andreas upp VAB-dagarna mellan oss, igår var det min dag och idag var Andreas hemma. Moas och Andreas samtal idag är underbart. Moa tittar i sin overall och undrar vad det står.

- Det står Marmin, säger pappa.
- Pappa, vad heter jag?
- Du heter Moa Marmin.
- Men, pappa, vad heter jag?
- Du heter ju Moa Marmin.
Moa skriker ursinnigt: - Mamma säger jag heter gammelmormor.

Hon har så rätt, hon heter ju faktiskt Anetty och Eira också, varav det förstnämnda är gammelmormors namn och det sistnämnda hette Andreas farmor.

Hon hävdar även med bestämdhet att man visst får gunga med fötterna liggandes på gungan, för: "Farmor säger jag får gunga så". I helgen var nämligen barnen tillsammans med farmor och farfar under lördagen och halva söndagen då vi höll på att förbereda inför Porthälla Scoutkårs 50-års jubileum. De var då bland annat på Plikta i Slottskogen och lekte och uppenbarligen gungade.

Vårt firande blev kanonbra och vi kom hem klockan 04.00 på natten, lite lagom möra. Till efterrätt gjorde vi en vit choklasmousse där det krävdes 20 äggulor. Alltså hade vi 20 äggvitor att ta hand om, vilket vi gjort idag. Maränger tänker man spontant, men det gjorde vi senast av alla vitor vi hade över sedan nyårsafton, då gjordes även gräddmunkar, som nu fyller frysen. Dagens skörd blev därför kanel- och nötsnittar, silverkaka och chokladbiskvier. Köket är numera fullt med kakor och disk, dags att ta tag i!


Kommentarer
Anna

Vad härligt med storbak! Ska också göra maränger i dagarna tänkte jag :)

Kram!

2012-01-18 @ 07:17:10
URL: http://annasmyckeform.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marmin

VARJE DAG SKER SMÅ UNDER - men så lätt det är att ta dem för givet!

RSS 2.0