Förvaras utom syn-och räckhåll för barn...

Jorå, då står det på alla våra mediciner som vi har hemma, men med tanke på att vi har ett halvt apotek hemma så tänker man inte alltid på att en 3,5 åring "kan själv" det mesta.

Vi satt och inhalerade och läste saga som vanligt, denna gång valde Pontus boken "Jag vill inte gå och lägga mig", som handlar om Lasse som aldrig vill gå och lägga sig. Han får en kväll se i sin grannes glasögon, och de är magiska, för Lasse får se mängder med olika djurfamiljer och deras barn och hur de går tillväga när de ska lägga sig. Efter glasögontitten så går Lasse hem och smyger in på toaletten, borstar sina tänder, kissar, tar av sig kläderna och på sig pyamasen och kryper ner i sin säng, så mamma blir alldeles förvånad när hon inte behöver tjata på Lasse om att han ska gå och lägga sig.
Detta satte griller i huvudet på min son, så medan jag gjorde rent inhalationsgrejerna och lite annat så försvann han. Jag hittar honom en stund senare i sitt rum i full färd med att ta av sig sina kläder och jag känner att det luktar tandkräm, vilket betyder att han troligtvis gjort sig klar för att sova. Jag frågade honom om han tänkte göra som Lasse och jovisst, det var hans intention. Vad Lasse inte gjorde i sin bok var att ta medicin, men det kom min lille skrutt så väl ihåg att han skulle göra, så han har hällt upp sin medicin helt själv och tagit den. Dock tror inte jag att en 3,5 åring vet att det ska vara 2 ml, men han visade ganska nära på glaset hur mycket han hällt iallafall. En av medicinerna ska han bara ta på morgonen, men den tog han nu också för säkerhetsskull....tror dock inte att det är någon större risk, frågan är bara om det blev 5 ml?

Som godnatt saga blev det "Mamma Mu städar", hoppas att det också ger en viss effekt på sonen :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marmin

VARJE DAG SKER SMÅ UNDER - men så lätt det är att ta dem för givet!

RSS 2.0