18%´s tumstockar

Hjälp, jag tror att jag har lärt min son någonting som jag lär få ångra när han är 15 (tur att det är 12 år kvar och med samma minne som sin mor så är det borta för länge sedan). Vi har idag tillsammans satt glögg som blir ca 18% och mycket god, för en vuxen iallafall :)
Pontus strålade av lycka när han fick duscha spannen, som inte fick plats i diskhon, utan fick sjunka ner i vårt badkar tillsammans med Pontus, en flaska yes och en diskborste. Det var bara början för sedan var det "strössinen" (russinen) som hägrade och han var snabb att slänga i ett gäng, när jag utbrast att vi måste ju mäta dem först. Pontus började springa mot trappan och jag frågade vart han var på väg. "Mamma, jag ska bara hämta tumstocken" Då kunde hans kära mamma inte hålla sig (och det kan hon inte nu heller kan jag lova, det var så gulligt), jag bröt ihop över diskbänken och skrattade hysteriskt, tills han kom tillbaka och hans pappa förklarade att man inte behöver någon tumstock för att mäta russinen utan det räcker med en hushållsvåg. Då såg Pontus mig ligga över diskbänken och nästa fråga blev ganska självklar, dock utan ett bra svar för jag skrattade fortfarande.

Jaja, russinen mättes, potatisen skalade och skivades, alla kryddor ströddes omsorgsfullt ner och ALLT socker blandades i. Svagdrickan skvätte högt och lågt och vips så hade Pontus gjort glögg, nästan alldeles själv och utan tumstock. Undrar om det har med pojkar och flickor att göra det där med olika verktyg?? Eller kanske snarare en väldigt otydlig mamma :)


Kommentarer
Anna

Så underbart gulligt! :)

2009-10-30 @ 08:48:14
URL: http://www.annasmyckeform.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marmin

VARJE DAG SKER SMÅ UNDER - men så lätt det är att ta dem för givet!

RSS 2.0