Lalandia

I torsdags gick kosan till Danmark och Lalandia i Rödby. Vi, tillsammans med stora delar av Andreas släkt åkte ner, så vi var 16 personer som delade på två stora hus strax intill havet. Andreas dumpade mig och barnen vid Monkey Tonkey Land för att själa följa med de andra till Tyskland och handla lite förnödenheter. Barnen och jag passade på att leka i flera timmar. Vi hade strålande sol och varmt under största delen av helgen, men tyvärr var det både geting och mygginvasion, så det var tufft att sitta ute och äta.

Vi startade varje dag med en långpromenad längs med stranden och sedan var det bad för hela slanten. Moa fick mig att åka en lite läskig vattenrutschbana, hon har inga hämningar när det gäller saker som går fort. Pontus och kusinen for fram i varenda rutschbana och på kvällarna var det fyra mycket trötta barn som somnade gott efter allt plaskande.

Jag och min svägerska tog en chansning och gick på en "Saunagus", ordet Sauna förstod vi, men sedan var det mera oklart. Vi satte oss i bastun och en vältränad kille kom in och låste dörren och meddelade att våra kroppar nu skulle få en chock - oups! Han hettade upp bastun med mycket vatten och olja på aggregatet och sedanformade han en handduk som en fallskärm som han slog emot oss så värmen kom som en attack emot en. Sedan skulle man snabbt ner i en kall pool och därefter göra om samma procedur igen, fast nu hälldes hela spannen med vatten över aggregatet. Det blev tokvarmt och svetten lackade. Näsorna rann eftersom man fick en liten förkylning när det varma mötte det kalla. Detta höll på i ca 10 minuter och efteråt skulle man blivit av med ca 400 kalorier, samt mycket döda hudceller. Vi kände oss som två helt nya människor när vi kom ut och framförallt lite smäckrare :) En upplevelse för både kropp och själ som jag gärna gör om igen!

På lördagseftermiddagen spelade vi bowling allihop och jag vet inte om det är ett bra betyg att hamna på samma poäng som sin dotter på 2,5 år, men kul hade vi iallafall.

Under helgen fick stegräknaren jobba på ordentligt, jag maxade 16000 steg en dag, vilket jag är väldigt nöjd med och nu börjar min träning att bli en vana mer än ett måste, vilket gör att jag känner mig piggare och mera tillfreds med mig själv än vad jag gjorde tidigare, så härligt!

I veckan drog scoutterminen igång igen, så nu är det full rulle. Mycket som skall fixas och framförallt väldigt roligt att vi har en välfungerande Bäverscoutavdelning med 6-7 åringar som verkar gilla det vi gör. Känns kul att min idé med så pass unga barn har fungerat bra och att vi nu är på banan igen med över 100 medlemmar. www.gbgscout.se/porthalla I januari fyller dessutom kåren 50 år, så även därför känns det bra att vi kommit upp ur svackan som var och nu kan se framåt med en bred bas av bävrar och spårare att stå på.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marmin

VARJE DAG SKER SMÅ UNDER - men så lätt det är att ta dem för givet!

RSS 2.0